subota, 3. rujna 2016.

Enciklika "Ad diem illum",
02. veljače 1904.




Enciklika je izdana povodom proslave 50.obljetnice (8.prosinac, 1854.godine, papa Pio IX) dogme o Bezgrešnom začeću Blažene vazda Djevice Marije. Govori o posredovanju milosti po Majci. Majka Marija je najdostojnije zaslužila da bude obnoviteljica izgubljenog svijeta (preuzeto iz Eadmer, De excellentia Virginis Mariae 9 (PL 159,573). Djeliteljica je svih darova koje nam je zaslužio Isus svojom smrću i krvlju.

I zaista ne niječemo da podjeljivanje tih darova po privatnom i vlastitom pravu pripada Kristu jer i ona je sama rođena posredstvom Njegove smrti, a on je po (svojoj) vlasti posrednik između Boga i ljudi. Zbog onog zajedništva boli i blaga između Majke i Sina uzvišenoj Djevici je dano da bude "najmoćnija posrednica i pomiriteljica čitavog svijeta kod svoga jedinorođenog Sina."(bula "ineffabilis Deus, papa Pio IX, 8.12.1854.) 




Marijina uzvišenost, općenito

Neizrecivi Bog je od početka i prije vjekova izabrao i odredio Majku svom jedinorođenom Sinu, od koje će postati tijelo i roditi se u punini vremena, njoj i samo njoj je iskazivao ljubav veću od svih stvorenja.. U Majci je našao svu milinu. Zbog toga je nju obdario obiljem nebeskih darova uzetih iz riznice božanstva, daleko više od svih anđeoskih duhova kako bi uvijek bila slobodna od svih ljaga grijeha, te kako bi imala svu puninu nevinosti i svetosti koje se ne može zamisliti da bi itko imao veću osim Boga. (dio iz bule "ineffabilis Deus, papa Pio IX, 8.12.1854.)

Iz propovijedi na dan Marijinog rođenja, svetog Bernarda iz Clairvauxa:"Marijina uzvišenost je kao "vodovod", kao vrat preko kojeg se glava spaja s tijelom" (De aquaeductu, br.4 Opera 5, izd. J.Leclerq – H.M.Rochais – Rim 1968. 277/PL 183,440). Sveti Pavao piše:"od kojega sve Tijelo, usklađeno i povezano svakovrsnim zglobom zbrinjavanja...promiče svoj rast na sazađivanje u ljubavi." (Ef 4,16)

Moć stvaranja nadnaravne milosti pripada jedino Bogu međutim Bogorodica se ističe između svih svetošću i povezanošću s Kristom, a jer ju je Krist pridružio djelu ljudskog spasenja, ona nam je po prikladnosti (de congruo), kako kažu, zaslužila ono što je Krist zaslužio po dostojnosti (de condigno), te je ona prva službenica za djeljenje milosti.